تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
مصطفی کواکبیان:

 فراکسیون مردمسالاری را تاسیس می‌کنیم/امیدوارم با بازنگری قانون اساسی وارد جمهوریت سوم شویم/ اعضای شورای نگهبان بازنشسته شوند

در پی برگزاری کنگره حزب مردمسالاری، مصطفی کواکبیان، درباره وضعیت این حزب توضیحاتی داد

 فراکسیون مردمسالاری را تاسیس می‌کنیم/امیدوارم با بازنگری قانون اساسی وارد جمهوریت سوم شویم/ اعضای شورای نگهبان بازنشسته شوند

رویداد۲۴ هفته نامه صدا در شماره جدید دور جدید انتشار مصاحبه ای با مصطفی کواکبیان انجام داده است:

دلیل برگزاری زودهنگام کنگره حزب مردمسالاری چه بود؟
ما در تاریخ ۱۵ شهریور امسال برای تطبیق اساسنامه حزب با تیپ اسنامه وزارت کشور، شش ماه زودتر کنگره را برگزار کردیم و دوره شورای مرکزی قبلی به جای دو سال، یک سال و نیمه شد.
این کنگره چه تفاوتی با کنگره‌های قبلی داشت؟
در این دوره انتخابات کنگره به صورت الکترونیکی برگزار شد.
به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی از نمایندگان به عضویت حزب مردمسالاری در آمدند. با حضور این افراد چه آینده‌ای برای حزب مردمسالاری به خصوص در مجلس متصور هستید؟
چهارده نفر از نمایندگان مجلس (به جز بنده) نامزد عضویت در شورای مرکزی حزب مردمسالاری بودند که در نهایت هفت نفر از آنان برای حضور در شورای مرکزی، انتخاب شدند. به این ترتیب حزب مردمسالاری تقویت شد و در آینده به عنوان فراکسیون حزب مردمسالاری در مجلس دهم طرح‌ها و پیشنهاداتی مشترک ارائه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم در قالب فراکسیون اصلاح طلبان مجلس فعالیت منسجم و فشرده تری داشته باشیم.
اولیت‌های این فراکسیون در مجلس چه خواهد بود؟
در دوره جدید شورای مرکزی فضای پارلمانی بعتر می‌توانیم توفیقاتی داشته باشیم به خصوص در خصوص قانون احزاب و لایحه جامع انتخابات و تامین امنیت اجتماعات و بحث لایحه جامع اطلاع رسانی، هر چه به سیاست و اجتماع و جامعه مدنی و فضای عمومی و اطلاع رسانی و افکار عمومی مرتبط می‌شود، ما به عنوان حزب مردمسالاری فعال‌تر عمل خواهیم کرد.
در کنگره حزب درباره نگارش نامه به مقام معظم رهبری صحبت کردید. محور‌های این نامه چیست؟
سلسله پیشنهاداتی برای مقام معظم رهبری تدوین شده است که برای این کار ساعت‌ها در دفتر سیاسی بحث کردیم که یک بخشی مربوط به بازنگری قانون اساسی مربوط است که عملا اگر این اتفاق بیفتد، اسم آن را جمهوریت سوم می‌گذاریم. در زمان حیاط امام خمینی جمهوریت اول را داشتیم که ایشان دستور بازنگری قانون اساسی را دادند و از سال ۶۸ به بعد جمهوریت دوم شکل گرفت و امیدواریم با بازنگری قانون اساسی وارد جمهوریت سوم شویم.
چه محور‌هایی در این نامه مورد توجه قرار گرفته است؟
این مسئله در دروه قبلی شورای مرکزی بحث شده و انشالله این دوره نهایی خواهد شد. اما به صورت کلی گسترش اختیارات نهاد‌های انتخابی و پاسخگو کردن نهاد‌های انتصابی و همچنین پرهیز از موازی کاری دستگاه‌های حکومتی و شفافیت نهاد‌های اجرایی و حکومتی، در آن مطرح شده است. ایجاد راضی تلویزیون خضوضی هم از محور‌های بازنگری بوده
از طرفی همچنان که در کنگره حزب گفتم، به جز بخث فرمان بازنگری قانون اساسی، تعدادی پیشنهاد هم مطرح شد از جمله عدم دخالت نظانی‌ها در عرصه سیاست و اقنصاد اواجازه بازنشست شدن اعضای مجلس خبرگان و تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، در ادامه محدودیت به کارگیری بازنشسته‌ها که امیدواریم با فرمان رهبری امکان عملیاتی پیدا کند تا افراد جوانتری به عرصه تصمیم سازی بیایند و افراد سالحوره با همه احترام به اتاق فکر بروند.
از مسائل دیگری که در این نامه مطرح شده است، اجازه ورود زنان به کابینه به عنوان وزیر است که هرچند پیش از این سابقه داشته، اما گفته می‌شود بعضی آقایان علما مخالفت می‌کنند. این نامه را تا ۱۲ آذر نهایی می‌کنیم که روز تصویب قانون اساسی است و چندان عجله‌ای برای آن نداریم و کار منسجم تدوین را تا آن روز انجام خواهیم داد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان